Deze keer hebben we iets speciaals voor jullie: een gedetailleerde terugblik op onze ervaringen met de Lacros S400 na zes maanden intensieve tests én onze eerste indrukken van de nieuwe Lacros S600. Zoals beloofd geven we ook een grondige evaluatie van de S400, dus blijf lezen voor onze uitgebreide review.
Het Avontuur Begint met Koffie
Zoals gewoonlijk begon onze dag bij Lacros met een heerlijk kopje koffie. Terwijl we genoten van onze koffie, bewonderden we een prachtig Basil-mandje in een nieuwe kleur. Het was tijd om onze fietsen te wisselen, en de spanning steeg: welke fiets zou ons het komende half jaar gaan begeleiden?
De Ontvangst van de Scamper S600
De eerste fiets die we te zien kregen, was de bordeauxrode Scamper S600. Mijn eerste indruk? Een prachtige kleur die perfect matcht met mijn fietstas! De S600 heeft een middenmotor en naafversnelling, wat meteen al een andere rijervaring beloofde in vergelijking met de S400. Nog een pluspunt: de accu en het zadel van de oude fiets pasten perfect op deze nieuwe aanwinst. Ik was direct enthousiast en kon niet wachten om een testrit te maken.
Eerste Rit en Direct een Verschil
Toen ik voor het eerst op de S600 stapte, merkte ik onmiddellijk een verschil. De middenmotor en de schakelmethode op het stuur zorgden voor een veel soepelere ervaring. Het voelde allemaal zo natuurlijk en aanpasbaar aan mijn rijstijl. De ondersteuning werkt anders dan bij de S400: ik kon nu in negen stappen instellen hoeveel ondersteuning ik nodig had. Dit gaf me enorm veel controle en maakte de rit nog aangenamer.
Innovaties en Verbeteringen
In ons gesprek met Jesse van Lacros kregen we te horen over een spannende nieuwe ontwikkeling: snelladers die de oplaadtijd van de accu met maar liefst 50% verkorten. Dit betekent dat een accu die voorheen 10 tot 12 uur nodig had om volledig op te laden, nu veel sneller klaar zou zijn voor gebruik. We zijn natuurlijk ontzettend benieuwd om deze nieuwe laders te testen!
Onze Halve Jaar Ervaring met de S400
Nu over naar de beloofde uitgebreide evaluatie van de Lacros S400. We hebben deze fiets zes maanden lang getest, in allerlei weersomstandigheden. Van warme zomerdagen tot ijzige sneeuwtochten en modderige paden, de S400 heeft het allemaal doorstaan. Hier zijn onze bevindingen:
Comfort en Stabiliteit
De S400 verraste ons met zijn comfort, vooral gezien de kleine wielen. We hadden verwacht dat de fiets zou stuiteren op klinkerwegen, maar dat bleek niet het geval. De fiets reed soepel en stabiel. Het inklapsysteem werkt perfect, waardoor het vervoeren en opbergen van de fiets een simpele taak werd.
Bereik en Accuduur
We hadden aanvankelijk een klein probleem met de accu, maar na vervanging konden we met de grote accu’s gemakkelijk 100 km afleggen in Nederland. We hebben de bergen van Duitsland nog niet kunnen testen, maar daar kijken we naar uit met de S600 in Oostenrijk. De standaard oplader deed er 10 tot 12 uur over om de grote accu volledig op te laden, wat prima werkte voor nachtelijk opladen. We zijn benieuwd hoe de snellader dit proces kan versnellen.
Ondersteuning en Besturing
De ondersteuning werkte op basis van rotatie, iets waar we even aan moesten wennen. Bij maximale ondersteuning hoefde je nauwelijks kracht te zetten op de pedalen. Persoonlijk vond ik dit prettig, terwijl mijn partner er iets minder enthousiast over was. Het display was duidelijk en gebruiksvriendelijk, en de spiegeltjes boden goed zicht en konden worden ingeklapt.
Overige Kenmerken
Een handige toevoeging vonden we de verlengde stuurpen, waardoor ik hoger met mijn handen kon zitten. Hoewel er een limiet zit op de standaard, is dit niet een groot probleem zolang je het in de gaten houdt. Het enige nadeel dat we ondervonden was dat de verlengde zadelpen niet standaard op de S600 zit, wat betekent dat ik hem net pas. Desondanks voelt de S600 stabieler aan.
Tot Slot: Onze Conclusie
De Lacros S400 is een topfiets gebleken. Robuust, comfortabel en met een uitstekende ondersteuningsfunctie. Voor de komende zes maanden kijken we uit naar het testen van de S600, vooral in de uitdagende landschappen van Oostenrijk. En we moeten natuurlijk nog de snellader evalueren. De service van Lacros is ook het vermelden waard; het team is geduldig, kundig en altijd bereid om te helpen.
Dus ja, de S400 krijgt van ons een welverdiende 7,5. We kunnen niet wachten om onze ervaringen met de S600 met jullie te delen.
Vond je deze blogpost nuttig en leuk om te lezen? Laat het ons weten door een like te geven, abonneer je op ons kanaal en vergeet niet het belletje aan te zetten voor meldingen. Tot de volgende keer!