Camper zomertour 2021 | Compleet verslag

In de zomer van 2021 hebben we besloten om een grote tour door heel Nederland te rijden met de camper. We hebben hier vele dagen voor uitgetrokken (voor onze doen dan) en hieronder presenteren we jullie graag het complete reisverslag met plaatsen, camperplaatsen en video’s van de plekken waar we geweest zijn. Veel plezier!

Camper Zomertour Nederland
Dit jaar besloten we om eens een leuk rondje Nederland te maken met de camper.
Er zijn nog zoveel plekken die we niet gezien hebben of waar we altijd wel langsreden en dan tegen elkaar riepen “als we ooit eens in de buurt zijn…”
Ja het klopt dat het weer tegen kan zitten. Maar ach… we wonen er toch al, we zijn wel iets gewend en we passen ons wel aan. Zolang we maar samen zijn en dingen kunnen zien is het al snel goed.

Noord Brabant
Wij wonen zelf in Rosmalen en dus was het logisch voor ons om een eerste stop in Brabant te maken.
Zo kwamen we uit in Biezenmortel. We hebben de Loonse en Drunense duinen nog nooit eerder gezien, en er is een camping (camping Berkenweide) die nagenoeg tegen dit gebied aan grenst.
Voor 1 nacht een plekje geregeld waarna we direct de bossen in gegaan zijn en zelfs een leuke Geocache gevonden hebben.
De dag erop zijn we doorgereden naar Steenbergen. Daar hebben we een leuke minicamping gevonden (minicamping Oudlandse Hoeve) waar nog plek zat was en van waaruit we heerlijk konden fietsen.
We reden op de fiets direct naar Halsteren. Daar is Fort de Roovere waar we onder andere die Mozesbrug moesten zien.
Deze plek was zo geweldig dat we een nachtje extra geregeld hebben zodat we de dag erop Bergen op Zoom in konden. Ook dit was makkelijk op fietsafstand te doen.
Hier kun je bij de VVV een stadswandeling aanvragen. Je krijgt dan een kaart mee met een leuke route dwars door de oude stad en komt langs alle highlights van Bergen op Zoom.
Wat ons betreft een echte aanrader!

Video Brabant

Zeeland
Vervolgens moesten we toch weer verder. Als volgende stond Zeeland op de planning.
In de bouwvak is het lastig hier een overnachtingsplek te vinden en we gingen toch op de gok naar de Plantage in Kruiningen. Er was gewoon nog plek voor 1 nacht!
En meer hadden we niet nodig.
Aangezien de routes tussen de overnachtingsplekken iedere keer lekker kort is (maximaal 1 uur rijden), konden we mooi op tijd in Kruiningen zijn waarbij er nog bijna een hele dag over was om op de fiets Yerseke te verkennen.
Ook hier waren wij nog niet eerder geweest en dit is een verrassend leuk stadje. Vooral de Oesterputten moet je gezien hebben.
En als je toch in Zeeland bent, proef eens een stukje Bolus!

Video Zeeland

Zuid Holland
De volgende dag wilden we doorrijden naar Zuid Holland. We hadden camperplaats De Scheve Schoffel in Boskoop in het vizier.
Een jaar of 2 eerder kwamen we hier puur toevallig toen we op zoek waren naar een camperplek en we waren hun eerste gasten. Echter was de camperplaats toen nog niet klaar en nu wel.
Dus nieuwsgierig als we zijn, wilden we het nu wel eens bekijken.
Het zag er inderdaad anders uit. De plekken zijn lekker ruim en alles is aanwezig.

Vanuit de camperplek kun je echt de stad in. Want rondom liggen Gouda, Waddinxveen en Alphen aan den Rijn binnen fietsafstand. Ben je op donderdag daar, ga dan zeker naar Gouda. Er is dan de bekende kaasmarkt.
Wij waren er helaas op dinsdag en het weer was erg regenachtig. Daardoor zijn we dichterbij de camperplek gebleven en was Alphen aan den Rijn de place to be voor ons.

Video Zuid Holland

Utrecht
Ook hier bleven we weer 1 nacht en we gingen verder naar Utrecht. We reden dwars door het groene hart, via de bekende plassen naar Bunnik toe.
In Bunnik hadden we 2 dagen geboekt op de camperplek van Buitengoed De Boomgaard.
Dit is een enorme camping met alle voorzieningen. Lekker eten, spelen voor de kids en een zwemvijver.
Wij gingen echter naar Austerlitz. Via de Utrechtse Heuvelrug loopt er een mooie fietsroute vanuit de camping zo naar de Pyramide van Austerlitz. En dat is ook iets dat je gezien moet hebben.
Op de terugweg naar de camper hadden we het voor elkaar hoor. Die ene bui die aangekondigd was, hadden we gevonden. En die bui was hard!
Maar ach… ook al waren we door en door nat, we hadden het gelukkig niet koud, dus toch weer plezier.
In de camper konden de kleren wel weer drogen gelukkig.

Video Utrecht

Noord Holland
Onze volgende stop was in Noord Holland. We hebben overnacht op camperplaats Bij Sijm in Middenmeer.
Dit is een bijzonder nette en geordende camperplek.
Iedere camper heeft een eigen windscherm, staat op verhard met een mooi stukje gras voor de deur en op de plek zelf zijn hele nette douches en toiletten.
Het is bij een kwekerij en de eigenaren komen graag even een praatje met je maken. Hierdoor is het sfeertje bijzonder ontspannen.

In Middenmeer zelf is niet heel erg veel te beleven, maar rondom het stadje is meer dan voldoende te doen.
Zo liggen Den Oever, Hoorn en Schagen op fietsafstand van de camperplek.

Wij kozen ervoor om met de fiets via een knooppuntenroute naar Medemblik te gaan. Dit is een heel mooi oud dorpje met een binnenhaven, een heus kasteel en er is een stoommachinemuseum (met een geweldig terras) en je kunt er zelfs met een oude stoomtram mee naar Hoorn rijden (de fietsen mogen mee in de tram). Met de stoomboot naar Hoorn is ook een mogelijkheid trouwens.
Wij waren helaas te laat voor beide opties, en besloten daarop om een deel van de tramroute op de fiets af te leggen.
Zo kwamen we toch langs de oude tram-stationnetjes en dorpjes. Wat zeer zeker meer dan de moeite waard is om eens te doen. Vooral Twisk en Opperdoes zijn mooie dorpjes om doorheen te fietsen.

Video Noord Holland

Friesland
Na 2 dagen gingen we weer verder. Verder naar Friesland.
We hadden ook hier 2 nachten in gedachten, en wilden iedere nacht op een andere plek overnachten.
De eerste nacht gingen we naar camperplaats Jelsum. Dit een een plek met alleen een stroomvoorziening, maar op fietsafstand van hartje Leeuwarden.
Het ligt prachtig bij een boerderij, langs een fietspad en aan het vaarwater. Je kunt er eventueel een fluisterbootje huren en daarmee door de grachten van Leeuwarden varen.
Leeuwarden zelf is natuurlijk altijd de moeite waard om doorheen te wandelen, ergens een terrasje pakken of gewoon slenteren door de straatjes en de oude gebouwen en geschiedenis opsnuiven.

Daarna verhuisden we naar een stukje verder. We gingen namelijk naar Buitenpost.
Daar is sinds kort een bijzondere camperplek, namelijk bij Camperplek Paviljoen MeM.
Je mag bij hun huis, half in de bossen komen staan. En dat is me toch lekker rustig. Daarnaast is alles heel leuk en creatief aangekleed, zijn de bomen voorzien van gebreide truien, en is er achter het huis een grote theetuin met terras. Ook is er een paviljoen (vandaar de naam natuurlijk) waarin regelmatig exposities gehouden worden en andere activiteiten worden georganiseerd.
In Buitenpost zelf is een leuke bezienswaardigheid. Kruidhof hortus van Fryslân. Zeker de moeite om die geweldige tuinen te bekijken of de doorlopende tentoonstellingen te bezichtigen.

Video Friesland

Groningen
Na 2 dagen Friesland werd het tijd voor Groningen.
Wij kozen voor Camperplaats Loosterstee in Vriescheloo. De bedoeling was om hier 1 nachtje te blijven staan en daarna weer verder te rijden. Maar het was er zo mooi, ruim en rustig met super verzorgde plekken en erg net sanitair, dat we besloten om langer te blijven.
Daarnaast lag het pal tegen een groot wandelgebied met 3 meertjes aan.

En op 15 minuten fietsen van Bourtange vandaan waar we ook altijd al heen wilden gaan. Dus werden het 2 leuke dagen in Loosterstee.
De eerste dag hebben we lekker rustig aan gedaan. Beetje wandelen rondom de meertjes en op een terrasje tegenover de camperplek lekker koffie met gebak nemen.
De volgende dag namen we de fiets naar Bourtange. Dat is een heel authentiek vestigingsstadje. Alles is in de tijd stil blijven staan en overal kun je informatie krijgen of rondleidingen door gidsen krijgen, die in de tijd van toen gekleed zijn. Uiteraard zijn er op het dorpsplein volop terrasjes en eetgelegenheden.
Ook onderweg op de fiets van en naar de camperplek kom je diverse eetgelegenheden tegen als je via de bekende knooppunten gaat rijden.

Video Groningen
Video Overijssel

Overijssel
De volgende dag zijn we naar Overijssel gegaan. Bij camperplek Marleseveld zijn geen voorzieningen, anders dan stroom en water.
Maar wat een rust en wat een uitzicht.
Het is namelijk op een privé landgoed van 30 hectare groot, waarbij de eigenaren een plek gekozen hebben waarbij je prachtig over hun land kunt uitkijken.
Vlakbij is Hellendoorn en uiteraard de Sallandse Heuvelrug gelegen. We raden zeker aan als je van natuur houd een fietstocht door de Sallandse Heuvelrug te doen. Het is machtig imposant om de hoogte van dit deel van Nederland te ervaren. Daarnaast is het simpelweg een adembenemend gebied.

Hier zijn we maar 1 dag gebleven, maar de omgeving nodigt uit om langer te blijven hoor.
Er is voldoende te beleven, van bossen en heide tot pretparken. Uiteraard ook de grotere steden liggen redelijk in de buurt.
Het weer zat echter niet mee, en we zijn weer eens zeiknat geregend toen we op de Heuvelrug waren.
In Nijverdal hebben we daarom toch maar eens een setje regenjassen gekocht. Voor het geval dat we het weer mochten meemaken.
De volgende dag zijn we toch verder gereden.

Drenthe
Vervolgens staat Drenthe op het programma.
Wij reden naar Orvelte. Daar is camperplek Orvelterblok gelegen. Ook dit is een vrij nieuwe camperplaats met heel enthousiaste eigenaren die een zeer mooie welkomstmap hebben samengesteld voor iedere gast.

Hierin hebben ze de mooiste wandel- en fietsroutes alvast uitgestippeld voor je en geven ze tips over de bezienswaardigheden in de omgeving.
Wij hebben hiervan gebruik gemaakt en zijn te voet naar het museumdorp Orvelte gegaan.
Dit is een gratis toegankelijk soort van openluchtmuseum waar oude boerderijen en andere mooie gebouwen staan. Denk aan een originele smederij, een kachelmaker en zelfs een mini-zoo.

Vlakbij in Schoonoord is ook een ander openluchtmuseum met de naam Ellert en Brammert.
Het is niet enorm groot, maar wel voldoende om een leuke middag in door te brengen. Uiteraard zijn we daar ook even heen geweest, ook dit was goed te doen op fietsafstand. En de route erheen voert door een mooi bosgebied.

Video Drenthe

Gelderland
We kwamen aan in Gelderland. Op camperplek Veluwe Noord werden we door de eigenaresse Astrid een heel hartelijk welkom geheten.
Deze camperplek is heel groen, lekker open en het ligt pal tegen de Veluwe aan.

We zagen ook dat er vele Geocaches rondom de plek lagen en dat men zelfs een route van caches gemaakt hadden (een Geocache Trail noemen ze dat geloof ik).
Deze lopen vaak langs plekjes die alleen lokale bewoners goed kennen en het beloofd ook vaak een leuke route te zijn. Die hebben we dus gelopen.
Het was een pittige route hoor. 8 km lopen door bospaden en zandverstuivingen, waarbij we in de tussentijd natuurlijk ook op zoek gingen waar alle caches verborgen lagen.
Een leuk avontuur, waar we zeker een hele dag zoet mee geweest zijn. Moe, maar voldaan, kwamen we weer op de camperplek waar we gebruik hebben kunnen maken van de mooie douche in het sanitairgebouw en gingen vroeg onder de wol. Het was een flinke wandeling en we waren ook goed moe geworden.

Video Gelderland (deel 1)

De volgende dag gingen we toch weer verder. Deze keer bleven we weer in Gelderland, maar nu helemaal naar het zuiden ervan.
In Scherpenzeel is camperplaats De Pol. Dit een een camperplaats pal naast een veehouderij.

De jonge eigenaren zijn enorm trots op hun bedrijf en dat straalt het aan alle kanten uit. De stallen zijn erg netjes en verzorgt, waarbij de koeien zelfs hun eigen ‘wasstraat’ hebben. Vanuit de skybox die in de stal gemaakt is, mag je zelf ook een kijkje nemen in hun stal en zie je hoe de koeien leven.
De camperplek zelf is erg ruim en je staat netjes op verharde ondergrond en naast je camper heb je een mooi stuk gras liggen.

Pal tegenover de camperplaats is er de Grebbelinie. Daar is tijdens de Tweede Wereldoorlog enorm gevochten. Er is een mooi museum met informatiecentrum waar je alles over de geschiedenis van het gebied kunt ontdekken. We zijn daar naartoe gegaan en hebben een rondleiding gekregen door de gerestaureerde
loopgraven en bunkers. Zeer indrukwekkend en je beseft daar pas echt wat er toen allemaal gebeurd is.

Scherpenzeel zelf is ook een leuk stadje, je kunt er lekker eten en er is volop leven in de brouwerij.
Op de fiets ben je zo in Woudenberg of zelfs Amersfoort en Zeist zijn goed op de fiets te doen.

Video Gelderland (deel 2)

Limburg
We hadden nog 1 dag vrij in deze vakantie. Daarvoor gingen we verder naar Limburg.
We hebben de meeste noordelijk gelegen camperplaats van Limburg gevonden denken we. Dat is namelijk camperplaats Mook Starthoeve.
We waren erg verrast over de ligging van deze camperplaats. Het ligt namelijk pal tussen de Mookerheide en de Mookerplas waarbij aan de ene kant je
een uitzicht hebt op water, en achter je de de Sint Jansberg.
De camperplek zelf heeft alleen stroom, en je kunt er je water lozen en nieuw inslaan.

Voor de rest is het vooral veel rust en, zoals gezegd, een geweldig uitzicht.
Rondom de camperplek is enorm veel natuur waar wij geweldig van kunnen genieten. We zijn weer gaan fietsen, en via de knooppunten hebben we een leuke route uitgezet. Deze liep via Plasmolen, langs Kranenburg in Duitsland, weer terug naar Groesbeek en Mook.
Onderweg kwamen we allerlei monumenten tegen. De fietsroute loopt namelijk langs allerlei belangrijke punten uit de tijd van onze bevrijding. Hier landden de Canadeese Paratroupers en de plekken waar dit allemaal gebeurde zijn goed bewaard gebleven. Daarnaast kun je nagenoeg overal wel ergens lekker eten, een terrasje pikken of gewoon even op een bankje zitten om bijvoorbeeld te picknicken.

We hebben hier onze laatste nacht van onze camper zomertour doorgebracht en we hebben nog nooit zo lekker rustig geslapen. Je hoort er echt nagenoeg niets. Heerlijk.

Video Limburg

Mooi Nederland
En zo zijn we aan het einde gekomen van deze zomertour door Nederland.
We hebben zoveel leuke dingen gezien en ik weet zeker dat nog veel meer niet gezien hebben.
Ons is het binnen Nederland reizen met de camper bijzonder goed bevallen. We hebben alleen maar mooie camperplaatsen gezien met allemaal even vriendelijke beheerders en eigenaren die nagenoeg allemaal een praatje komen maken.

Overal is wel iets te beleven. Overal heb je wel bezienswaardigheden waar je wel eens ooit van gehoord hebt maar wat je nog nooit in het echt gezien hebt.
Ook de schoonheid van vele steden en dorpen vielen ons op. Er zijn echt bijzonder veel plaatsen die simpelweg mooi zijn. De gebouwen (waarbij de bijzondere gebouwen bijna altijd wel een bordje hebben waarop staat waarom het zo bijzonder is) zijn vaak goed bewaard gebleven.

Bij Nederland hoort geschiedenis. Afhankelijk van waar je in Nederland bent overheerst de Gouden Eeuw, de Franse Revolutie, watersnood of bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog.
Overal is er wel informatie over te vinden en wat zo bijzonder was in de regio waar je op dat moment bent.
Je moet er wel voor openstaan zeggen wij altijd tegen elkaar. Leren kijken, zeg maar. En als je dat doet zul je zien dat er zoveel moois is om te zien, te beleven of gewoon ‘erbij’ te zijn.
En dat gaat perfect met de camper in Nederland.

Daarom hebben wij besloten om de komende periode toch gewoon nóg vaker binnen Nederland de plekjes op te zoeken waarvan we altijd al dachten “als we ooit in de buurt zijn….”

Wij hopen dat we jullie een klein beetje hebben mee kunnen nemen in onze Camper Zomertour en misschien hebben we je zelfs kunnen inspireren om ook eens rond te gaan rijden binnen Nederland.

Wil je meer zien waar we geweest zijn, of waar we nog heen zullen gaan? Wij maken overal een videoverslag van. Dit zijn vrij korte video’s van ongeveer 10 minuten per onderwerp, van alle plekken waar we geweest zijn.

Kijk daarvoor gerust eens een keertje op ons Youtube kanaal met de naam “op pad met Dennis en Nancy”.

Heb je vragen over de plekken waar we geweest zijn, of ideeën waar we ooit nog eens heen moeten of waar we zeker eens geweest moeten zijn? Laat het ons gerust weten, we vinden contact met mede camperaars altijd heel erg leuk.

7 opmerkingen bij “Camper zomertour 2021 | Compleet verslag”

1. Avatar

Hallo,
    Het is leuk om jullie verslag te lezen en kijken, maar ik vind het wel jammer dat jullie niet in Flevoland zijn geweest. Ook daar zijn heel mooie plekjes.

1. Dennis

Helemaal mee eens, maar we hadden simpelweg de tijd niet meer om nog een extra tussenstop te doen.
      We moesten weer gaan werken.
      Volgende keer zeker!

2. Avatar

Mooi verslag van jullie zomertour, wij hebben afgelopen 2 jaar ook alleen maar Nederland gedaan en dat is ook ons ook prima bevallen. Mooi land als je het wilt zien. We wensen jullie nog vele mooie reizen en verslagen.

3. Avatar

Dag Nancy en Dennis,
    Jullie tour door NL gelezen. Heel leuk! Dat soort dingen doen wij ook regelmatig, dus veel herkenning! Wij hebben langere vakanties, dus meer tijd ( gepensioneerden) voor bepaalde dingen. Hebben heel NL nog niet gehad. Blijven vaak te lang hangen.
    Wens jullie nog veel mooie reisjes!

1. Dennis

Wat leuk om te lezen!
      Wijzelf zijn nog volop aan het werk en moeten dus rekening met dagen en tijd houden. Maar we gaan het wel steeds rustiger aan doen. Langer op één plek blijven bijvoorbeeld.
      Deze winter gaan we weer 12 dagen op pad en we blijven 4 dagen per locatie. Dat is al een flink stap rustiger aan voor ons.

4. Avatar

Heel leuk om te lezen en de filmpjes om te zien van jullie zomertour.
    Mooi zoals jullie dat doen, kijk er met plezier naar.
    We Zijn zo al een aantal leuke camperplaatsen tegengekomen die we willen bezoeken.
    Ga zo door.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *